تبلیغات
احکام و برکات نماز - فصل هشتم : مرگ اعضاى خانواده
Get Adobe Flash player
خبرنامه
دانلود ها
کانال آپارات احکام و برکات نماز
احادیث احکام و برکات نماز
فصل هشتم : مرگ اعضاى خانواده

یك . احكام وصیت

1. وصیت آن است كه انسان سفارش كند بعد از مرگش براى او كارهایى انجام دهند، یا بگوید بعد از مرگش چیزى از مال او ملك كسى باشد، یا براى اولاد خود و كسانى كه اختیار آنان با اوست ، قیّم و سرپرست معین كند. و كسى را كه به او وصیت مى كنند وصى مى گویند.
2. وقتى انسان نشانه هاى مرگ را در خود دید، باید فورا امانتهاى مردم را به صاحبانش برگرداند و اگر به مردم بدهكار است و موقع دادن آن بدهى رسیده باید بدهد، و اگر خودش نمى تواند بدهد یا موقع دادن بدهى او نرسیده ، باید وصیت كند و بر وصیت شاهد بگیرد، ولى اگر بدهى او معلوم باشد و اطمینان دارد كه ورثه مى پردازند، وصیت كردن لازم نیست .
3. كسى كه نشانه هاى مرگ را در خود مى بیند، اگر خمس و زكات و مظالم بدهكار است باید فورا بدهد، و اگر نمى تواند چنانچه از خودش مال دارد یا احتمال مى دهد كسى آنها را ادا نماید، باید وصیت كند؛ و همچنین است اگر حج بر او واجب باشد.
4. كسى كه نشانه هاى مرگ را در خود مى بیند، اگر نماز و روزه قضا دارد، باید وصیت كند كه از مال خودش براى آنها اجیر بگیرند، بلكه اگر مال نداشته باشد ولى احتمال بدهد كسى بدون آنكه چیزى بگیرد آنها را انجام مى دهد، باز هم واجب است وصیت نماید، و اگر قضاى نماز و روزه او به تفصیلى كه در صفحه 186 و 187 [رساله توضیح المسائل ] گفته شده ، بر پسر بزرگترش واجب باشد، باید به او اطلاع دهد یا وصیت كند كه براى او به جا آورند
5. كسى كه نشانه هاى مرگ را در خود مى بیند، اگر مالى پیش كسى دارد یا در جایى پنهان كرده است كه ورثه نمى دانند، چنانچه به واسطه ندانستن ، حقشان از بین برود، باید به آنان اطلاع دهد، و لازم نیست براى بچه هاى صغیر خود، قیم و سرپرست معین كند. ولى در صورتى كه بدون قیم مالشان از بین مى رود یا خودشان ضایع مى شوند، باید براى آنان قیم امینى معین نماید.
6. وصى باید مسلمان و بالغ و عاقل و مورد اطمینان باشد
فیلم:احکام روزه قضا

 

 

شکلک های محدثه
دو. احكام محتضر
1. مسلمانى را كه محتضر است ، یعنى در حال جان دادن مى باشد، مرد باشد یا زن ، بزرگ باشد یا كوچك ، باید به پشت بخوابانند به طورى كه كف پاهایش به طرف قبله باشد، و اگر خواباندن او كاملا به این طور ممكن نیست بنابر احتباط واجب تا اندازه اى كه ممكن است باید به این دستور عمل كنند، و چنانچه خواباندن او به هیچ قسم ممكن نباشد، به قصد احتیاط او را رو به قبله بنشانند، و اگر آن هم نشود، باز به قصد احتیاط او را به پهلوى راست یا پهلوى چپ ، رو به قبله بخوابانند.
2. احتیاط واجب آن است كه تا وقتى او را از محل احتضار حركت نداده اند رو به قبله باشد، و بعد از حركت دادن این احتیاط واجب نیست .
3. رو به قبله كردن محتضر بر هر مسلمان واجب است و اجازه گرفتن از ولىّ او لازم نیست .
سه . احكام غسل مس میت
1. اگر كسى بدن انسان مرده اى را كه سرد شده و غسلش نداده اند مس كند، یعنى جایى از بدن خود را به آن برساند باید غسل مس میت نماید، چه در خواب مس كند چه در بیدارى ، با اختیار مس كند یا بى اختیار، حتى اگر ناخن و استخوان او به ناخن و استخوان میت برسد باید غسل كند، ولى اگر حیوان مرده اى را مس كند غسل بر او واجب نیست .
2. براى مس بچه مرده ، حتى بچه سقط شده اى كه چهار ماه او تمام شده غسل مس میت واجب است ، بلكه بهتر است براى مس بچه سقط شده اى كه از چهار ماه كمتر دارد غسل كرد.
بنابراین اگر بچه چهار ماهه اى مرده به دنیا بیاید، مادر او باید غسل مس ‍ میت كند، بلكه اگر از چهار ماه كمتر هم داشته باشد بهتر است مادر او غسل نماید.
3. بچه اى كه بعد از مردن مادر به دنیا مى آید، وقتى بالغ شد واجب است غسل مس میت كند.
4. غسل مس میت را باید مثل غسل جنابت انجام دهند، ولى كسى كه غسل مس میت كرده ، اگر بخواهد نماز بخواند، باید وضو هم بگیرد.
5. براى كسى كه بعد از مس میت غسل نكرده است ، توقف در مسجد و جماع و خواندن سوره هایى كه سجده واجب دارد مانعى ندارد، ولى براى نماز و مانند آن باید غسل كند و وضو بگیرد.
چهار. احكام غسل و كفن و نماز و دفن میت
1. غسل و كفن و نماز و دفن مسلمان دوازده امامى بر هر مكلفى واجب است .
و اگر بعضى انجام دهند، از دیگران ساقط مى شود. و چنانچه هیچ كس ‍ انجام ندهد، همه معصیت كرده اند.
و بنابر احتیاط واجب حكم مسلمانى هم كه دوازده امامى نیست همین طور است
موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
نظرات()
نویسنده : محمدرضا برزگر
تاریخ : جمعه 4 بهمن 1392

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

تبادل بنر مذهبی